Tofas Cıkma Yedek Parça
Fiat Çıkmacı, Temelleri 1968 yılında Koç Topluluğu'nun kurucusu merhum Vehbi Koç tarafından atılan, Koç Tofaş, günümüzde Fiat'ın Avrupa’daki iki Ar-Ge merkezinden biri konumunda bulunuyor. Bursa’nın ikinci, Türkiye’nin ise 6. büyük sanayi kuruluşu Tofaş çıkma yedek parça, yılda 400 bin araçlık üretim kapasitesine ve 6.500 çalışana sahip bulunuyor. bugün 350 bin m2’si kapalı toplam 1 milyon m2 alan üzerinde faaliyet gösteren Tofaş Çıkma Parça, rekabet gücünü sürekli artırıyor. Türkiye'nin hem binek otomobil hem de hafif ticari araç üreten tek otomotiv şirketi olan Tofaş, Bursa Fabrikası’nda, Minicargo projesi kapsamında Fiat, Citroen, Peugeot markalarına, Yeni Doblo projesi kapsamında ise Fiat çıkma yedek parça, Opel ve Vauxhall markalarına üretim yapıyor. Tofaş’ın 2013 yılındaki başarılı performansı 2013’te de Türk otomotiv endüstrisi içerisindeki en büyük üç üretici ve ihracatçıdan biri olma konumunu devam ettiren Tofaş cıkma, yılı 7 milyar TL satış geliri, 434 milyon TL net kârla tamamladı.240 bin adetle Türkiye’deki toplam üretimin %22’sini gerçekleştiren Tofaş, %19’luk artışla 160 bin adet otomobil ihraç etti. İhracat hacmini ise %4 artırarak 1,6 milyar Euro ihracat geliri elde eden Tofaş böylece Türkiye’de en fazla ihracat geliri elde eden 3 otomotiv firmasından biri oldu. Günümüzde 80 ülkeye ihracat yapan Tofaş, 512 milyon dolar dış ticaret fazlası vererek ülke ekonomisine katkı sağlamaya devam etti. Bursa’da 2013 yılının Kurumlar Vergisi Rekortmeni olan Tofaş çıkma yedek parça, otomotiv ihracatında şampiyonlar arasında yer alıyor. 2013 yılında Türkiye otomotiv sektöründeki güçlü konumunu sürdüren Tofaş, temsil ettiği Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Ferrari ve Maserati markalarıyla 100.441 adet araç satışı gerçekleştirerek iç pazardan %12 pay aldı. Tofaş'ın geniş kitlelere ulaşan Fiat çıkma parça 2013 yılında da başarılı bir performans sergiledi. Yurtiçi pazarda en çok satan otomobil unvanını koruyan Fiat Linea %5,5’lık pazar payı elde etti. Fiat Doblo da %11,5 pazar payıyla yurtiçi pazarda en çok satan hafif ticari araç modeli olmayı sürdürdü. Güçlü bir üretici ve distribütör konumunda yer alan Tofaş’ın uzun dönemli hedefleri arasında üretim kabiliyetleri, teknoloji gücü ve paydaşlarına yarattığı katma değerle sürdürülebilir büyüme ve kârlılığa odaklı bir şirket olmak yer alıyor. 2014 ve sonrası 2013’te iç pazar satışları %10 büyümeyle toplam 850 bin adedin üzerine çıkan Türkiye otomotiv pazarında otomobil satışları tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaşarak, önceki yıla göre %19,5 artışla 665 bin adede yükseldi. 2013’teki büyümeye rağmen yılın başındaki kur ve vergi artışları ile BDDK kararlarının etkisiyle 2014 yılında pazarın 640-660 bin adet bandında gerçekleşmesi bekleniyor. Diğer taraftan, Avrupa pazarlarında son dönemde gözlemlenen toparlanma sinyalleriyle birlikte, üretiminin yaklaşık 3'te 2'sini ihraç eden sektör açısından otomotiv ihracatının artış trendine gireceği tahmin ediliyor. Tofaş için 2014 yılının en büyük önceliği Ar-Ge, yeni model projeleri ve gelecek planları için yeni yatırımların gerçekleştirilmesi olacak. Tofaş iç pazardaki daralmayı ise ihracat pazarlarındaki potansiyel talep artışıyla dengelemeyi; böylece 2013 yılına paralel bir iş hacmi yaratmayı hedefliyor. Tofaş'ın misyonu "Toplumun mobilite ihtiyaçlarına en uygun ürün ve hizmetleri sunarak yaşam kalitesini yükseltmek"; vizyonu ise "Milyon araca doğru, müşteri beklentilerini şekillendiren ve gurur duyulan lider otomotiv şirketi olmak". Tofaş, misyon ve vizyonu çerçevesinde toplum ve çevreye olan sorumluluklarının da bilinciyle uzun vadede sürdürülebilir ve kârlı büyüme sağlayan şirket olarak yoluna devam etmeyi hedefliyor. Tofaş ve Ar-Ge Çalışmaları Türk otomotiv sektörünün öncü kuruluşu Tofaş, ilk Ar-Ge faaliyetlerine 1994’te başladı. “Dünyanın her bölgesine müşteri memnuniyetini tam anlamıyla karşılayan araç ve teknolojiler geliştirmek” gibi iddialı bir Ar-Ge vizyonu olan Tofaş; her alanda rekabetçi binek ve ticari araçlar geliştirerek Türk toplumuna, ekonomisine ve Tofaş’ın karlılığına katkıda bulunmayı hedefliyor. Bu gelişimi kalıcı kılmak üzere araç geliştirme sahasında Avrupa ile rekabet edebilir bir altyapıyı oluşturuldu. Bu gelişmeler neticesinde Tofaş Ar-Ge Merkezi; 2008 yılı itibariyle “5746 Sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi” hakkındaki kanun kapsamında Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından Ar-Ge Merkezi olarak tescil edildi. Ar-Ge Merkezi, 2005-2007 yılları arasında Fiat ve PSA markaları için geliştirilen MCV projesinin sorumluluğunu alarak Ar-Ge yetkinliğini geliştirmede önemli bir ivme yakaladı. Daha sonraki yıllarda Yeni Doblo’nun Opel ve Vauxhall markaları için de geliştirilmesi Tofaş’ın 5 farklı markaya üretim yaparak ihracatının artmasında önemli rol oynadı. Mini Cargo ve yeni Doblo modellerinin fikri ve sınai haklarına sahip olan Tofaş Ar-Ge Merkezi; 400’ün üzerinde çalışanı, yetkinlik seviyesi, bünyesindeki laboratuvarların yüksek teknolojisi ve çeşitliliği ile Fiat’ın Avrupa pazarlarına hizmet veren İtalya dışındaki tek Ar-Ge merkezi konumunda bulunuyor. Ar-Ge harcamalarının cirosunun %3’üne yükselterek, Ar-Ge yatırım değerlerinde ulusal ortalamanın üzerine çıkma başarısını gösteren Tofaş, dünyada Ar-Ge yatırımı yapan kuruluşlar arasındaki sıralamada da önemli bir yere sahip bulunuyor. Ar-Ge zincirinde tüm unsurların birlikte geliştirilmesi gerektiğine inan Tofaş, Türkiye’nin ancak bu şekilde ürün geliştirme merkezi olabileceğini düşünüyor. Dolayısıyla Tofaş, co-design çalışmaları, yerel mühendislik şirketleri ve üniversitelerle işbirliğine büyük önem veriyor. Tofaş, patent çalışmalarına da büyük önem veriyor. Patent sayısı son 5 sürekli artarak toplamda 145 adede yükselen Tofaş, 2013’te Türk Patent Enstitüsü’ne yerli patent başvuru sayısında ilk sıralarda yer aldı. Tofaş ve Yeni Yatırımlar 2013 aynı zamanda, Tofaş’ı geleceğe taşıyacak önemli stratejik kararlara imza atılan bir yıl oldu. Gelecek 20 yılı planlayan Tofaş, küresel ölçekte rekabetçiliğini sürdürebilmek adına, Ar-Ge ve yeni modellere odaklandı. Bu kapsamda Doblo Amerika ve Doblo FL ile yeni binek otomobil projeleri için 880 milyon dolar değerinde yatırım kararı alındı. 360 milyon dolarlık yatırımla, Kuzey Amerika ve Kanada’daki müşteri taleplerine ve regülasyonlara uygun şekilde hayata geçen Doblo Amerika projesi, Tofaş ve Türk yan sanayisine kıymetli bir deneyim edinme şansı verecek. Proje kapsamında 2014 sonundan 2021’e kadar yaklaşık 175 bin araç Kuzey Amerika pazarına ihraç edilecek. Bu projeyle birlikte yürütülecek yenileme çalışmasıyla da Doblo modelinin ömrü 2018’den 2021’e uzatılacak. Fiat Doblo modelinin diğer pazarlar için yenilenmesinin 2015’e kadar tamamlanması hedefleniyor. Tofaş, 520 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdiği yeni binek otomobil projesi kapsamında da, 2015-2023 yılları arasında, 580.000 adet araç üretmeyi ve bu rakamın üçte birini ihraç etmeyi planlıyor. Tofaş ve Dünya Klasında Üretim Tofaş gelecek perspektifi ve sürdürülebilirlik anlayışı çerçevesinde, faaliyetlerinin ekonomik sonuçları kadar çevresel ve sosyal etkilerini de şirket politikalarına entegre ediyor. Dünya klasında Üretim (WCM) programı kapsamında Fiat-Chrysler dünyasında çok önemli bir yere sahip bulunan Tofaş, çevreci yaklaşımı ve uygulamalarıyla Fiat-Chrysler fabrikaları içinde en yüksek seviyeye ulaştı. Bu çalışmalar doğrultusunda Tofaş’ın Bursa fabrikası Fiat Chrysler’in 175 fabrikasında ve 350 tedarikçisinin fabrikalarında uygulanan WCM kapsamında 2013’te “Altın Seviye”ye yükseldi. Böylece Tofaş, global rekabette bir adım daha öne geçti. Ana ilkesi “arıtmak değil hiç kirletmemek” olan Tofaş, 2013’te Enerji Yönetim Sistemi denetimlerini başarıyla tamamladı. Böylece Tofaş, otomobil üreticileri arasında Enerji Yönetim Sistemi Sertifikası’na sahip ilk şirket oldu. Tofaş ve Ekosistemi GFK tarafından yapılan araştırmaya göre, Tofaş ana sanayi şirketleri arasında tedarikçilerinin çalışmaktan en çok memnun olduğu kurumlardan biri olarak dikkat çekiyor. Tofaş 1961 tedarikçisinden endirekt malzeme ve hizmet alırken, yurtiçindeki 149, yurtdışında ise 20 tedarikçisinden direkt malzeme alıyor. Sadece kendisini değil ekosistemi içinde yer alan tüm paydaşlarını geleceğe taşımayı hedefleyen Tofaş, tasarım ve üretim geliştirme projelerinde tedarikçilerine işbirliği fırsatları sunuyor. Tedarikçilerin tasarım ve üretim yetkinliklerinin gelişmesi ile yatırım ve ürün maliyetlerini düşürürken hem Tofaş hem de tedarikçilerine önemli bir rekabet avantajı veriyor. Tofaş’ın bayi ağı ise müşterilere yeni araç satışı, ikinci el araç satışı, satış sonrası servis ve yedek parka hizmetleri veriyor. Ek olarak bazı bayiler sigorta hizmeti (Kasko ve trafik sigortası) ve çok yönlü finansal hizmet (taşıt kredisi) sağlıyor. Türkiye çapında 82 bayisi olan Tofaş; Fiat, Lancia, Alfa Romeo ve Jeep markalı araçların satışını yapıyor. Tofaş, servis hizmetlerini ise Türkiye genelindeki 113 satış ve 113 servis noktasıyla sağlıyor. Tofaş bayilerinin müşterilerine daha yakın servis hizmeti sağlamak amacıyla ana tesislerinden farklı lokasyonlarda da satış ve hizmet noktaları bulunuyor. 43 noktada ikincil satış ve servis hizmeti veren Tofaş bayilerine ek olarak 40 noktadaki yetkili teknik servisler vasıtasıyla satış sonrası hizmetler sağlanıyor. Tofaş ve Kurumsal Yönetim Endeksi Tofaş, Borsa İstanbul (BIST) Kurumsal Yönetim Endeksi’nde “En Yüksek Nota Sahip Otomotiv Şirketi” unvanına sahip bulunuyor. Endeksin kurulduğu 2007’den bu yana her yıl notunu yükselten Tofaş kurumsal Yönetim İlkelerine verdiği önem doğrultusunda gerçekleştirdiği iyileştirmelerle, 2013’te kurumsal yönetim derecelendirme notunu 9.14’e yükseltti. Tofaş’ın istikrarla yükselen notu; tüm paydaşlarına karşı adil, şeffaf, hesap verebilir ve sorumlu bir anlayışla yönetildiğini işaret ediyor. Tofaş’ta İş Sağlığı ve Güvenliği Tofaş, Dünya Klasında Üretim anlayışı kapsamında Proaktif ve Yalın İş Güvenliği 7 adım yaklaşımını kullanarak işletme sınırları dâhilindeki tüm insan kaynaklarını, güvenli çalışma alanları ve iş güvenliği kültürü yaratarak, iş kazası sonucu yaralanma ve sağlık bozulmalarından korumayı amaçlıyor. Ayrıca, İş Sağlığı ve Güvenliği(İSG) Politikası yönetim sistemini kullanarak sıfır iş kazası ve sıfır meslek hastalığını hedefliyor. Tofaş tüm bu çalışmalar kapsamında Avrupa Birliği İş Sağlığı ve Güvenliği Ajansı (EU OSHA) tarafından 2012-13 yıllarında birliğe üye ve aday olan ülkeler arasında gerçekleştirdiği, “çalışanlar ve yönetim kademesi ile iş birliği halinde çalışarak risklerin önlenmesi” konulu yarışmaya katıldı. Yarışma kapsamında Türkiye seçmelerini geçen Tofaş İş Güvenliği Yönetimi, Avrupa elemelerine gönderildi ve burada yüzlerce proje arasından farklı kategorilerde 10 kuruluştan biri olarak seçilerek ödüle layık görüldü. Tofaş ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk Tofaş, kurulduğu günden bu yana “Bu ülkeden kazandığımızı bu ülkeye vermek, Türkiye ile birlikte büyümek” felsefesiyle hareket ediyor. Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri çerçevesinde eğitim, kültür-sanat ve çevre alanlarına odaklanıyor. Eğitim alanında, Koç Holding’in "Meslek Lisesi Memleket Meselesi" projesi ile entegre yürütülen Fiat Laboratuvarları projesi destekleniyor. Her yıl ortalama 4000 öğrenciyse Tofaş Spor Kulübünün Basket Okulları Projesi kapsamında spor yapma imkânına kavuşuyor. Kültür sanat alanında 2002 yılında kurulan Türkiye’nin ilk ve tek Anadolu Arabaları Müzesi olan Tofaş Bursa Anadolu Arabaları Müzesi ve 2008’de aynı kompleks içinde açılan Tofaş Sanat Galerisi, Bursa’nın kültür sanat hayatına büyük bir katkı sağlıyor. Daha önce “Eski Tas Eski Hamam” ve “Oyuncak Sergisi”ne ev sahipliği yapan Tofaş Sanat Galerisi’nde Mayıs 2013’ten beri “Zaman Makineleri” sergisi devam ediyor. Tofaş kültür-sanat alanındaki faaliyetleri kapsamında ülkemizi yurtdışında da temsil ediyor. 2011’de Venedik Bienali bünyesinde Türkiye Pavyonu’na sponsor olan Tofaş, 2013’te de desteğini sürdürdü. Tofaş ayrıca Türkiye’nin en büyük 5 antik şehir kalıntısından biri olan Denizli’deki Hierapolis ile Küçükyalı Arkeoloji Parkı’nda devam eden Küçükyalı Kazılarına destek veriyor. Tofaş, spor alanında ise Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) işbirliğiyle, 2000 yılında hayata geçirdiği Basketbol Gönüllüleri Projesi ile Türkiye çapında altyapı imkânları nedeniyle spor yapma şansına sahip olamayan 7-14 yaş arası gençlere ulaşarak nitelikli basketbol eğitimi almalarını sağlıyor. Bugüne kadar 10 binin üzerinde çocuğu nitelikli basketbol eğitimi veren Tofaş, 12 yıldır da FiatBall Basketbol Şenliği’yle TEGV’in eğitim parklarında basketbol eğitimi alan öğrencileri bir araya getiriyor. Tofaş'ın İştirakleri Fer Mas Oto Ticaret A.Ş. Fer Mas Oto Ticaret A.Ş. 15 Nisan 2005 tarihinde %99,4 Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.Ş. ortaklığında kuruldu. Şirket, Nisan 2005 tarihinden itibaren Ferrari ve Temmuz 2005 tarihinden itibaren de Maserati otomobillerinin Türkiye Resmi Distribütörü oldu. Faaliyetlerine Kuruçeşme’de bulunan showroom ve genel müdürlük binasında devam eden şirket showroom, küçük servis, Club Lounge mekânlarını bir arada bulunduran toplam 900 m2 kapalı alanda hizmet veriyor. 2013 Fer Mas için, Ferrari ve Maserati markalarında yeni modelleri müşterilerinin beğenisine sunduğu, güçlü satış performansını devam ettirdiği bir yıl oldu. Ferrari markasıyla 23 adetlik satış yapan Fer Mas, Maserati markasıyla ise 40 adetlik satış performansı gerçekleştirdi. Koç Fiat Kredi Tüketici Finansman A.Ş. Tofaş çatısı altında satışa sunulan markalara finansal çözüm hizmetleri sağlayan Koç Fiat Kredi, 2013 yılında 41 bin adet araca, 1.005 milyon TL tutarında kredi kullandırarak Tofaş’ın perakende satışlarının %56’sını kredilendirdi. Kredi portföyü ise 1.245 milyon TL’ye ulaştı. Koç Fiat Kredi 2013 yılında kullandırılan kredilerin finansmanında; toplam 190 milyon TL nominal değerde menkul kıymet ihracı gerçekleştirdi. Yıl sonu itibariyle ihraç edilen menkul kıymet bakiyesi 405 milyon TL nominal değerdedir.
Holding ve FCA-Fiat Chrysler Automobiles’ın eşit hissedar olduğu Türk otomotiv şirketi olan
Kaynak: www.tofas.com
Fiat çıkma Parça